Direktlänk till inlägg 25 april 2010

utställning

Av anneli thunberg - 25 april 2010 18:22

Utställning SVVK Skellefteå 24 april

Domare Barbara Ruth Smith -Valpar

jarmo Vuorinen




Valpklass 6-9 Tikar
1. Gollewoogs Don't Stop HP BIM
2. Undimoon Call Me Madam Moon HP
3. Emmaline's Dj-Juliettan
4. Cerastes Naja Mossambica


Unghundsklass Hanar
1. Klenod's Urax CK BH-4
2. Snöbollen's Running Skills CK
3. Bobby-Lina's Quite A Guy HP
4. Magic Colour Midnight Shadow


   Igår blev det 2 tredje platser. Det är allt godkänt. men igår fick jag mig allt en funderare. Är lite inne på att lägga ner detta med utställning, då rasen är på väg åt ett håll jag inte gillar. Domaren jarmo ville ha kraftiga whippet. Min hane Gizmo var smalast av alla whippetar. jag kan också tycket att det är okej med lite hull men en whippet ska då inte vara en limpa med fyra ben. plus att de flesta whippetarna nu också är grova i själva stommen. undrar om det verkligen kan vara bra? då whippetens syfte är att springa, gäller både smidighet,rörlighet snabbhet osv.

men innan jag tar det steget att sluta helt med utställningar är långt... kan hända mycket. men har iaf valt att inte ställa jakko så mycket, då han fått CK plus att han inte tycker det är speciellt kul heller.han vill mest bara följa med och sedan ligga i buren och vila..  när det gäller jakko ska vi sattsa på lure coursing, rund bana och viltspår. möjligtvis agility för en kul grej och bra träningsform. sedan är ju hunden gjord för att jobba inte för att stå stilla ochsedan  springa ett varv runt i en ring.



 
 
Ingen bild

Sofi

25 april 2010 19:48

Det kanske e dax för domarna att uppdatera sina kunskaper om vad en whippet är...
Håller med dig,,, men du ska inte sluta... Du ska ifrågasätta rasstandarden... Sen finns det ju en del mindre vetande som vill dela rasen eller redan gjort det... Tänk så korkat!!! Då har vi ju verlkigen lämnat rasstandarden..
Du har trevliga å snygga whippets hemma va STOLT...
Kramar fr Suras värsta bilkapare...
eller nått..=)
Sofi

 
Ingen bild

Maidie

25 april 2010 23:25

Ja du Anneli,nu kanske du förstår mig lite iaf.vad det gäller utställningar..efter att hållit på med det sedan början av 80-talet och nu ser hur det är i utställningsringen så är det inte värt alla långa resor,dyra anmälningsavgifter och allt jobb man lägger ner på hundarna för att sen inte få en rättvis bedömning.Jag tror att det skulle va mycket roligare både för oss och framför allt för hunden att pyssla med annat där dom får jobba med både kroppen och hjärnan.

Kramar från oss alla / Maidie

 
Ingen bild

Lisa

28 april 2010 16:47

Kan inte påstå att jag sysslat med utställning länge men var inne i svängen med mina greyhounds en liten tid i början av 90-talet. Vad jag däremot kom på ganska snabbt var att utställning är en bedömningssport! Och att efter ha fått ktitiklappar där hunden ena gången beröms för sin t ex länd, nästa gång får negativ kritik - ja då förstår man ju att bedömningen är ju individuell och hur just den domaren bedömmer t ex hur ser en utmärkt länd ut. Man får ta utställning med en nypa salt tycker jag, vet ju att jag åker hem med den snyggaste hunden ändå! :) Det är därför jag t ex inte attraheras av LC, men tycker om race - snabbaste hunden för dagen går först över mållinjen....

 
Ingen bild

Lisa

28 april 2010 16:56

Glömde en sak. Många utställare vet vilka domare de ska ställa ut för, vilken domar som tycker om just deras typ av hund...Det är då jag inte kan ta det tiktigt på allvar utan ställ ut och ha kul, ta det för vad det är och var medveten om att det är en BEDÖMNINGSSPORT!

 
Ingen bild

Åsa/leif

30 april 2010 21:51

Ha en skön Valborg!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anneli thunberg - 4 oktober 2017 12:17

Tiden går så fort. Nu är det inte många veckor kavr tills valparna flyttar. Valparna är ute så mycket som möjligt men det dåliga vädret gör det inte lätt. Ösregn är inget man vill vara ute i men ibland har vi tur och kan vara ute mellan regnskurarna....

Av anneli thunberg - 26 september 2017 12:04

  Bling´z Celestin        Bling´z Citrin     Bling´z Cavansit       Bling´z Coltan       Bling´z Charoit       Bling´z Carat             ...

Av anneli thunberg - 20 september 2017 12:34

Nu har valparna passerat 4 veckors ålder och nu börjar det hända grejer. De har flyttat ut till köket i en hage och tycker det är mycket spännande. De fick igår även en lektunneln och den var mycket uppskattad.    Vi har även tagit uppställnin...

Av anneli thunberg - 4 september 2017 11:12

Nu har valparna öppnat ögonen och de börjar få mer och mer kontroll över sin kropp. De biter i varandra, viftar på svansen och springer runt lite lätt.    Hela gänget bara stromade ut ur valplådan när jag sänkte ingången. Så mamma Ambra fick lägg...

Av anneli thunberg - 29 augusti 2017 13:51

Nu har valparna hunnit bli 11 dygn och de börjar nu testa att gå på alla fyra benen. De har även börjat bita varandra..Den svarta prinsessan har redan lyckats ta sig ur valplådan två gånger, vad måtte det bli av den tösen?;)   Hela gänget med mam...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

10 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards